Конференции и научные мероприятия
в Нижневартовском государственном университете

О СОДЕРЖАТЕЛЬНОМ И ТЕХНОЛОГИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ ВЫСШАЯ МАТЕМАТИКА В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ

Басов В.А. ORCID: 0000-0002-1986-148X, канд. физ.-мат. наук, Московский государственный технический университет гражданской авиации, г. Москва, Россия

О СОДЕРЖАТЕЛЬНОМ И ТЕХНОЛОГИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ ВЫСШАЯ МАТЕМАТИКА В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ

Аннотация. Рассматривается актуальный подход к содержанию дисциплины Высшая математика с акцентом на информатизацию образования. Междисциплинарный комплексный характер и реализация принципа научности достигаются путём включения в содержание дисциплины практических приложений из базисных алгоритмов Data Science. Проанализированы предпосылки для изменения структуры представления учебного материала и реализации дидактических возможностей средств ИКТ. Предложен вариант инструментального обеспечения проведения лабораторных занятий. Приведены подходы к компьютерной визуализации учебной информации об изучаемых объектах.

Ключевые слова: высшая математика; цифровая трансформация; jupyter notebook; data science.

 

Basov V.A., ORCID: 0000-0002-1986-148X, Ph.D., Moscow State Technical University of Civil Aviation, Moscow, Russia

ABOUT THE CONTENT AND TECHNOLOGICAL ASPECT OF TEACHING THE HIGHER MATHEMATICS DISCIPLINE IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION

Abstract. The current approach to the content of the Higher Mathematics discipline with an emphasis on informatization of education is considered in the article. The interdisciplinary complex nature and the implementation of the scientific principle are achieved by including practical applications from the basic algorithms of Data Science in the content of the discipline. The prerequisites for changing the structure of the presentation of educational material and the implementation of didactic capabilities of ICT tools are analyzed. A variant of instrumental support for conducting laboratory studies is proposed. Approaches to computer visualization of educational information about the objects under study are presented.

Keywords: higher mathematics; digital transformation; jupiter notebook; data science.