Конференции и научные мероприятия
в Нижневартовском государственном университете

К ВОПРОСУ О ВЛИЯНИИ АКВААЭРОБИКИ НА ПОКАЗАТЕЛИ ФИЗИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ И ФУНКЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ ДЕТЕЙ 7–8 ЛЕТ

М.В. Нагорная, г. Сургут, Центр плавания “Дельфин”


Аннотация. Статья посвящена изучению влияния аквааэробики на показатели физического развития и функционального состояния детей 7–8 лет. Основная форма организации физического воспитания в школе – урок физической культуры – не способна удовлетворить двигательную потребность детей младшего школьного возраста и обеспечить достижение необходимого уровня развития основных умений и навыков, которые так необходимы для решения конкретных двигательных задач при разнообразных условиях практической деятельности. Эффективно решать эти задачи можно в процессе дополнительного образования и в том числе занятий аквааэробикой. На основе проведенного исследования влияния занятий аквааэробикой на показатели физического развития и физического состояния детей 7–8 лет появляется возможность разработать теоретико-методологические основы целенаправленного использования аквааэробики в процессе оздоровительной физической культуры и внедрения разработанной программы в вариативную часть занятий по физической культуре детей 7–8 лет.

Ключевые слова: аквааэробика; показатели физического развития; функциональное состояние; дети 7–8 лет; контрольная и экспериментальная группы.

 

ON THE QUESTION ABOUT THE INFLUENCE OF AQUA AEROBICS ON THE INDEXES OF PHYSICAL DEVELOPMENT AND FUNCTIONAL STATUS OF CHILDREN AGED 7–8 YEARS

M.V. Nagornaya, Surgut, Swimming Center “Dolphin”

 

Abstract. The article is devoted to the study of the influence of water aerobics on the indicators of physical development and functional state of children aged 7–8 years. It is no secret that the main form of organization of physical education at school is a physical education lesson. Is it possible to meet the motor needs of children of primary school age and ensure the achievement of the necessary level of development of basic skills and abilities that are so necessary for solving specific motor tasks under various conditions of practical activity? The answer is obvious-no. It is worth turning to additional education and studying more deeply the impact of water aerobics classes on the physical condition of children aged 7–8 years, which is suggested by the author. Based on the research conducted by him, it becomes possible to develop theoretical and methodological foundations for the purposeful use of water aerobics in the process of health-improving physical culture, to prove the impact of such classes on the indicators of physical development and functional state. As a result, the author substantiates the idea of introducing the developed program into the variable part of physical culture classes, which positively affects the involvement of students in the health and training process, contributing to the improvement of physical development, functional state, and increasing the level of physical fitness of children aged 7–8 years.

Keywords: aqua aerobics; the indexes of physical development; functional status; children aged 7–8 years; control and experimental groups.