ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ УМЕНИЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ РЕШАТЬ ЗАДАЧИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Жмакина Н.Л., ORCID: 0000-0003-4588-8069, канд. пед. наук, Здоровенко К.С., ORCID: 0000-0002-7141-7714, Нижневартовский государственный университет, г. Нижневартовск, Россия
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ УМЕНИЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ РЕШАТЬ ЗАДАЧИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Аннотация. В статье рассматриваются теоретические основы формирования умений решать задачи младшими школьниками: раскрываются структура умения решать задачи, классификация задач по различным основаниям, способы решения задач, приемы, используемые педагогами при обучении младших школьников решению задач, соотношение познавательных универсальных учебных действий с этапами решения задач.
Ключевые слова: познавательные универсальные учебные действия; задача; умение решать задачи.
Zhmakina N.L., ORCID: 0000-0003-4588-8069, Ph.D., Zdorovenko K.S., ORCID: 0000-0002-7141-7714, Nizhnevartovsk State University, Nizhnevartovsk, Russia
THE THEORETICAL STUDY OF THIRD-GRADERS’ COGNITIVE UNIVERSAL LEARNING SKILLS FORMATION TO SOLVE PROBLEMS IN MATH LESSONS
Abstract. This article shows theoretical basis of third-graders’ cognitive universal learning skills formation to solve problems. It describes the structure of problem-solving skill, classification of problems, solutions of problems, techniques that are used by primary school teachers, coordination between cognitive universal learning skills and stages of problem solving.
Key words: cognitive universal learning skills; problem; skill to solve problems