МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ФОРМИРОВАНИЮ САМОРЕГУЛЯЦИИ У БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ АДАПТИВНОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ В ВУЗе
METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF SELF-REGULATION FOR FUTURE SPECIALISTS OF ADAPTIVE PHYSICAL EDUCATION IN THE PROCESS OF LEARNING AT THE UNIVERSITY
Яковлева Е.В., канд. биол. наук, Луганский государственный университет имени Владимира Даля, г. Луганск, ЛНР
Yakovleva E.V., Ph.D., Lugansk Vladimir Dahl University, Lugansk, LPR
Аннотация. В статье проанализированы определения понятия саморегуляции в системе подготовки специалистов в сфере адаптивной физической культуры. Разработана теоретическая модель, которая отражает дидактические основы обучения на структурном и функциональном уровне. Определены основные компоненты регуляторного процесса, формирование способности к саморегуляции в педагогическим процессе. Доказано, что саморегуляция – это основа для успешного осуществления любой деятельности.
Ключевые слова: саморегуляция, адаптивная физическая культура, модель, дидактика.
Annotation. The article analyzes the content and definitions of self-regulation in the system of training specialists in the field of adaptive physical culture. A theoretical model has been developed that reflects the didactic foundations of teaching at the structural and functional levels. The main components of the regulatory process, the formation of the ability to self-regulation in the pedagogical process have been determined. It has been proven that self-regulation is the basis for the successful implementation of any activity.
Keywords: self-regulation, adaptive physical culture, model, didactics.