Конференции и научные мероприятия
в Нижневартовском государственном университете

ПРОБЛЕМЫ ИЗУЧЕНИЯ И РЕАЛИЗАЦИИ ИННОВАЦИОННОГО ОПЫТА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Р.Р. Закиева
д-р пед. наук, профессор
Московский городской педагогический университет 

Аннотация. В статье актуализируется проблема формирования медиакультурных навыков студентов технических специальностей, обучающихся по программам среднего профессионального образования. Автор рассматривает данную проблему в контексте формирования медиакультурного личностного пространства, обусловливающего будущую профессиональную деятельность и взаимодействие профессионала в медиакультурной среде, опосредующей успешное функционирование субъекта в системе отношений «государство –общество –производство». Локализация данной проблематики определяется необходимостью выявления особенностей формирования медиакультурных навыков, специфика сформированности которых охватывала бы диапазон единого медиакультурного пространства, включающего своевременную обработку, пользование, оперирование информацией, влияющей на уровень сформированности индивидуальной медиа-культуры субъекта.

Ключевые слова: система среднего профессионального образования; студенты технических специальностей; медиакультурные навыки; индивидуальное и массовое сознание.

 

PROBLEMS OF STUDYING AND IMPLEMENTING INNOVATIVE LIGHTING TECHNOLOGIES IN VOCATIONAL EDUCATION

R.R. Zakieva
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Moscow City University

Abstract. The article addresses the problem of the formation of media culture skills inengineering students who studyin secondary vocational education programs. The problem is considered in the context of forming a media-cultural personal space, which determines the future professional activity and interaction of a professional in a media-cultural environment, mediating the successful functioning of a subject in the ‘state-society-industry’ system of relations. The localization of this issue is determined by the need to identify the atures of the formation of media culture skills, while the specifics of maturity of such skills would cover a range of a single media culture space, including the timely processing, use, and handling of information that affects the level of formation of an individual’s media culture. The article emphasizes the importance of media culture skills for engineering students enrolled in secondary vocational education programs. The future technical professionals are considered as subjects (as well as cultural subjects), whose professional activity is regulated by the principles of technical rationality and whose media-cultural level mediates the effectiveness of the society-industryrelations within the ‘state-society-industry’ sys-tem of relations. The study used methods of historical and cross-cultural analysis, systematization and classification. The specific features of the media-cultural space in modern realityare revealed.

Key words: secondary vocational education; engineering students; media culture skills; individual conscious-ness; collective consciousness; media culture phenomenon.